واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه آپارتمان‌نشین مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تعرفه معاینه فنی خودرو گران می‌شود؟ کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش معاملات مسکن در ۳ ماه نخست ۱۴۰۱ | رونق پیش روی مسکن

  • کد خبر: ۱۱۵۷۶۲
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
افزایش معاملات مسکن در ۳ ماه نخست ۱۴۰۱ | رونق پیش روی مسکن
آمار‌ها نشان می‌دهد که معاملات مسکن در ۳ ماه نخست امسال افزایش یافته است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ برپایه جدیدترین آمار بانک مرکزی، بازار مسکن وارد فاز رونق شده است. آن طور که آمار اعلامی این بانک می‌گوید، تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد نسبت به اردیبهشت، ۳۲ درصد و نسبت به سال گذشته، نزدیک به ۱۷۲ درصد رشد داشته است. بررسی بازدهی بازار‌های مختلف در فصل بهار نشان می‌دهد که در سه ماه اول امسال، بورس ۱۴/۸ درصد، سکه ۲۶ درصد، دلار ۱۰/۵ درصد و خودرو ۱۰/۲۲ درصد بازدهی داشته اند. در همین مدت، بازدهی بازار مسکن به طور متوسط ۱۲ درصد بوده است.

این آمار‌ها می‌گویند که بازدهی بازار مسکن نسبت به برخی بازار‌ها کمتر بوده و همین مسئله سبب شده است کارشناسان این حوزه پیش بینی کنند در ماه‌های پیش رو، احتمال ورود سرمایه‌ها به این بازار وجود دارد. درکنار این موضوع، سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار‌های موازی مانند طلا و سکه نیز سبب شده است در کوتاه مدت چشم انداز مطلوبی برای رشد این بازار‌ها ترسیم نشود و انگیزه ورود به آن‌ها به قصد سرمایه گذاری، کاهش بیابد.

ازطرف دیگر هرچند بازار خودرو از ابتدای امسال رشد کرده است، زمزمه‌های واردات خودرو از ماه‌های آینده درکنار افزایش تولید (سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال، ۲۲۶هزارو۴۲۸دستگاه خودرو تولید کردند. این آمار درمقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، رشدی ۱۱/۲ درصدی را نشان می‌دهد.) سبب شده است برخی افراد در ورود به بازار خودرو احتیاط پیشه کنند و درنتیجه، انگیزه‌ها برای ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن افزایش بیابد.

هرچند بانک مرکزی، آماری از میزان معاملات مسکن در کلان شهر‌هایی مانند مشهد منتشر نمی‌کند، فعالان بازار معتقدند که به طور معمول کلان شهر‌ها از روند معاملات در تهران پیروی می‌کنند، به طوری که اگر بازار تهران وارد رونق شود، به منزله رونق در شهر‌های بزرگ و ازجمله مشهد است.

رشد معاملات مسکن در مشهد

کارشناس بازار مسکن در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه در گذشته تغییرات رخ داده در بازار تهران با فاصله زمانی چندماه خودش را در مشهد نشان می‌داد، به شهرآرانیوز می‌گوید:، اما اکنون این مسئله بلافاصله در فضای معاملاتی مشهد رخ می‌نمایاند، به طوری که اگر آمار‌ها بگویند بازار مسکن در تهران رونق گرفته است، به منزله رونق این بازار در مشهد نیز هست.

صادق عابدزاده می‌افزاید: بررسی‌ها از وضعیت بازار نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در مشهد نسبت به سال گذشته، دست کم ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه پیش بینی می‌شود رونق بازار مسکن در ماه‌های آینده نیز ادامه بیابد.

وی ادامه می‌دهد: به صورت میانگین قیمت مسکن در مشهد در سه ماه اول امسال، ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ البته برخی مناطق بیشتر از این رقم و برخی کمتر از آن، افزایش قیمت داشته اند.
وی با بیان اینکه بیشتر مناطق شهر مشهد شاهد رونق بازار مسکن است، بیان می‌کند: در هر منطقه شهری یک محله یا یک خیابان خاص، بیشترین رونق و رشد معاملات مسکن را به خود می‌بیند. وقتی قیمت مسکن در این منطقه خاص افزایش می‌یابد، سبب می‌شود میزان افزایش قیمت در این منطقه اشباع شود و مناطق اطراف، شروع به افزایش معامله و قیمت کنند. به عنوان نمونه اگر معاملات هاشمیه رشد کند، بعد از مدتی این رشد به مناطق اطراف آن مانند اقبال و صیاد تسری می‌یابد.

استقبال از خانه‌های کوچک مقیاس

رئیس اتحادیه املاک مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز، رشد معاملات مسکن نسبت به یک سال گذشته را تایید می‌کند، اما میزان آن را ۲۰ درصد می‌داند. محمد عیدی می‌افزاید: بیشترین خرید مسکن در مشهد، مربوط به خانه‌هایی با متراژ اندک و همچنین خانه‌های وکالت نامه‌ای و قولنامه‌ای بوده است. اما معاملات مسکن با متراژ زیاد و قیمت سنگین، راکد است.

آمار‌های رسمی از معاملات

برپایه پیگیری شهرآرانیوز از اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی، در سه ماه اول امسال، ۱۹ هزار و ۹۰۳ معامله مسکن در استان انجام گرفته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ هزارو ۸۸۷ معامله بوده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، ۲۵ درصد افزایش داشته است.
البته باید اشاره کرد که این آمار‌ها شامل معاملات مسکن‌های قولنامه‌ای و وکالت نامه‌ای نمی‌شود و اگر میزان معاملات این گونه مسکن‌ها را هم به کل معاملات انجام گرفته اضافه کنیم، بی شک بر میزان معاملات انجام گرفته افزوده می‌شود.

با این حال محمد سیف الدین، کارشناس بازار مسکن، در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه به طور میانگین فقط ۴۰ درصد از معاملات مسکن به صورت رسمی ثبت می‌شود، می‌گوید: اگر بخواهیم آمار واقعی معاملات صورت گرفته مسکن در سه ماه نخست امسال را به دست بیاوریم، باید ۶۰ درصد بر میزان آمار‌های رسمی اعلام شده بیفزاییم.

براین اساس باتوجه به صحبتی که این کارشناس بازار مسکن می‌کند، می‌توان حدود معاملات صورت گرفته در بهار امسال را ۳۱ هزارو ۸۰۰ معامله برآورد کرد.
در پایان اگر صحبت‌های رئیس اتحادیه املاک مشهد درباره رشد معاملات مسکن‌های قولنامه‌ای و صحبت‌های سیف الدین، کارشناس بازار مسکن، درباره ثبت رسمی ۴۰ درصد معاملات مسکن را کنار هم قرار دهیم، متوجه می‌شویم که با احتساب املاک قولنامه ای، میزان معاملات صورت گرفته در مشهد، بیشتر از برآورد‌های رسمی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->